Μερικά γεγονότα

· 30.000 άνθρωποι κάθε μέρα πεθαίνουν από την χαμηλή ατμοσφαιρική ρύπανση, για την οποία ο υπεύθυνος είναι το ΙΧ.
· Το 1989 ο ΟΗΕ εκτίμησε ότι στα μισά κέντρα των πόλεων του κόσμου ο αέρας περιείχε υπερβολικές συγκεντρώσεις τοξικών.
· Τα παιδιά που μεγαλώνουν κοντά σε αυτοκινητόδρομους έχουν 6 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να αναπτύξουν καρκίνο.
· Για έναν περίπατο 3 χιλιομέτρων, χρειάζεσαι ενέργεια όση το μισό μιας μικρής σοκολάτας. Για την ίδια απόσταση με αυτοκίνητο, χρειάζεσαι 10 φορές περισσότερη και από λάθος πηγή. Σοκολάτες έχουμε πολλές, αποθέματα πετρελαίου όχι.
· Ένα ποδήλατο καταναλώνει το 2% της ενέργειας που καταναλώνει ένα αυτοκίνητο ανά επιβάτη και ανά χιλιόμετρο. Η αγορά του κοστίζει το 3%.
· Τα αυτοκίνητα καταναλώνουν το ένα τρίτο του παραγόμενου πετρελαίου.
· Κάθε μέρα 3.000 άνθρωποι σκοτώνονται και 30.000 σακατεύονται στις ασφάλτους του πλανήτη μας. Το 75% από αυτούς δεν είχαν ποτέ αυτοκίνητο.
· Στο δυτικό κόσμο η πρώτη αιτία θανάτου για τα παιδιά είναι τα τροχαία.
· Την περίοδο 1974-1989 στις ΗΠΑ, οι θάνατοι από τροχαία ήταν 775.257, περισσότεροι από όλους τους νεκρούς αμερικανούς των πολέμων των ΗΠΑ από το 1775.
· Στη Διάσκεψη του Κιότο για την κλιματική αλλαγή, οι πετροχημικές βιομηχανίες ξόδεψαν 15 εκατ. δολάρια, με το σλόγκαν «οι αμερικανοί εργάζονται σκληρά, κ. πρόεδρε, μη διακινδυνεύετε το οικονομικό μας μέλλον».
· Στο δυτικό κόσμο η ετήσια αύξηση των ΙΧ είναι μεγαλύτερη από την αύξηση του πληθυσμού.
· Η συνολική απόσταση που διήνυσαν τα αυτοκίνητα στις δυτικές χώρες το 1985 ήταν 2,5 τρισεκ. μίλια, δηλ. μισό έτος φωτός.
· Αυτή τη στιγμή 50.000.000 αυτοκίνητα είναι σταματημένα μπροστά από κάποιο φωτεινό σηματοδότη με τη μηχανή τους να δουλεύει. Αυτό ισοδυναμεί με 4.000.000.000 άλογα να χοροπηδούν χωρίς να πηγαίνουν πουθενά.
· Ο κάθε φωτεινός σηματοδότης προκαλεί έκλυση 20 τόνων διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο στην ατμόσφαιρα, λόγω της καθυστέρησης των οχημάτων. Το μέσο αυτοκίνητο εκλύει το βάρος του σε διοξείδιο του άνθρακα κάθε χρόνο.
· Αν ο ένας στους τέσσερις κατόχους ΙΧ έκανε 8 χιλιόμετρα τη βδομάδα με ποδήλατο, 7.000.000 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα λιγότεροι θα κατέληγαν στη γήινη ατμόσφαιρα κάθε χρόνο.
· Το ΙΧ συμβάλλει στην όξινη βροχή (έκλυση οξειδίων αζώτου) κατά 35%.
· Υπολογίστηκε ότι οι εκπομπές των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ προκαλούν, όσον αφορά στη υποβάθμιση των εδαφών, απώλειες 4 δισεκ. δολαρίων για το σιτάρι, καλαμπόκι, σόγια και φυστίκι μόνο.
· Τα κλιματιστικά των αυτοκινήτων είναι η βασική πηγή έκλυσης των χλωροφθορανθράκων, που καταστρέφουν το στρώμα του όζοντος.
· Η βελτίωση των αντιρρυπαντικών τεχνολογιών καλύπτεται κατά πολύ από την αύξηση των οχημάτων.
· Ο μέσος δυτικός άνθρωπος ξοδεύει 4 από τις ώρες του 24ώρου μέσα στο αυτοκίνητό του είτε δουλεύοντας γι΄ αυτό.
· Αν διαιρέσουμε την απόσταση που διανύει ο μέσος οδηγός κάθε χρόνο με τον χρόνο που δουλεύει για να πληρώνει το ΙΧ και για το συνολικό χρόνο που ξοδεύει οδηγώντας, η ταχύτητα που «κινείται» είναι 4 φορές μικρότερη από την ταχύτητα του μέσου ποδηλάτη.
· Η παραγωγή 4 λάστιχων για ένα ΙΧ απαιτεί 2 βαρέλια αργού πετρελαίου. Με την ενέργεια και τα υλικά που χρειάζονται για ένα μέσο αυτοκίνητο, φτιάχνονται 100 ποδήλατα.
· Το 35% των λιπαντικών για αυτοκίνητα καταλήγουν στο περιβάλλον.
· Το 50% όλων των διαδρομών με ΙΧ είναι μικρότερες των 8 χιλιομέτρων.
· Για αποστάσεις μικρότερες των 8 χιλιομέτρων στις πόλεις (30 λεπτά σε χρόνο), το ποδήλατο είναι ταχύτερο.
· Η μετακίνηση με ποδήλατο μπορεί να εξυπηρετήσει 10 φορές περισσότερους ανθρώπους σε σχέση με το ΙΧ για τον ίδιο χώρο.
· Το 70% των οδηγών κινούνται μόνοι.
· Αν αθροίσουμε το χώρο για παρκάρισμα και κίνηση (δρόμους), το ΙΧ αφαιρεί από τον ιστό μιας πόλης το 40% του χώρου.
· Στη σύγχρονη πόλη, ο κύριος παράγοντας κοινωνικής αποδιοργάνωσης, οικολογικής υποβάθμισης, σπατάλης ενέργειας και ανθρωποκτονίας (στις περιπτώσεις ενός προς πολλούς) είναι το ΙΧ.
· Η κατασκευή δρόμων για τα αυξανόμενα ΙΧ διασπά τον κοινωνικό ιστό όσο τίποτε άλλο, υποβαθμίζει το αστικό τοπίο, αυξάνει τα ατυχήματα και την εγκληματικότητα.
· Ψυχολογικές μελέτες έδειξαν, ότι το κυκλοφοριακό προκαλεί αύξηση της αρτηριακής πίεσης, μείωση της ψυχικής αντοχής (frustration tolerance), αρνητική διάθεση και αύξηση της επιθετικότητας.
· Μελέτες έδειξαν, ότι η οδήγηση του αυτοκινήτου προκαλεί αρνητικό αίσθημα απραξίας, αποτρέπει την απελευθέρωση των εντάσεων, δημιουργεί ένταση λόγω του αισθήματος της βιασύνης και προκαλεί μια ιδιάζουσα σύγχυση: το πάτημα του γκαζιού προκαλεί έκκριση αδρεναλίνης, ενώ με το πάτημα του φρένου η ενέργεια που δεν μπορεί να απελευθερωθεί επιστρέφει στο υποκείμενο.
· Στις ΗΠΑ το 1989 υπολόγισαν, ότι οι καθυστερήσεις στο κυκλοφοριακό κόστιζαν στη χώρα περισσότερα από 10 δισεκ. δολάρια το χρόνο σε χαμένο χρόνο εργασίας.
· Αν στο κόστος ενός ΙΧ προσθέταμε το κόστος των δρόμων, το κόστος στην υγεία και των ατυχημάτων και το κόστος στο περιβάλλον, το ΙΧ θα έπρεπε να κοστίζει 10 φορές περισσότερο.
· Αν αυτοί που οδηγούν μόνοι άφηναν το ΙΧ μια μέρα τη βδομάδα στο σπίτι, η συμφόρηση στους δρόμους θα μειώνονταν κατά 14%.
· 50 εκατ. αυτοκίνητα και 120 εκατ. ποδήλατα προστίθενται κάθε χρόνο στον πλανήτη.
· Στην Ασία συνολικά, τα ποδήλατα μεταφέρουν περισσότερους ανθρώπους από τα αυτοκίνητα όλου του κόσμου.
· Το κλείσιμο του κέντρου της Μπολόνια στο ΙΧ ελάττωσε την κυκλοφορία του ΙΧ στην πόλη κατά 70%. (Όχι όμως την κυκλοφορία των ανθρώπων βέβαια.)
· Στη Δανία, η αγορά και η κατοχή ΙΧ φορολογούνται, με χρήματα που πηγαίνουν για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων και για τα μαζικά μέσα μεταφοράς. Το 35% του πληθυσμού πηγαίνει στη δουλειά με ποδήλατο.
· Στην Ολλανδία, το 1986 υπήρχαν 13.500 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομοι και το ένα τρίτο των ανθρώπων πηγαίνουν με ποδήλατο στη δουλειά τους. Η φορολογία του ΙΧ θεωρείται «υπερβολική» και υπάρχει ο στόχος να μειωθούν τα αυτοκίνητα στη χώρα από τα 5 στα 3,5 εκατομμύρια.
· Στην Μπογκοτά της Κολομβίας, έχουν ένα πρόγραμμα, «η Πόλη για τους Πολίτες»: κάθε Κυριακή 56 χιλιόμετρα δρόμων κλείνουν για το ΙΧ.
· Στη Νέα Υόρκη, το 10% του εργατικού δυναμικού χρησιμοποιεί ποδήλατο.
· Στο Palo Alto της California, στις εγκαταστάσεις της Xerox δόθηκε ντους και πετσέτα για τους εργαζόμενους. Αμέσως το 20% των υπαλλήλων άρχισαν να πηγαίνουν στη δουλειά με ποδήλατο.
· Στις ΗΠΑ, μερικές εταιρείες προσφέρουν στους υπαλλήλους καινούργιο ποδήλατο, με την προϋπόθεση ότι θα το χρησιμοποιούν το λιγότερο 3 μέρες την εβδομάδα για να έρχονται στη δουλειά. Παρατήρησαν ότι οι εργαζόμενοι αποδίδουν περισσότερο.
· Ο πρόεδρος της Αργεντινής πρότεινε στους πολίτες να χρησιμοποιούν ποδήλατο, με την αύξηση των τιμών στα καύσιμα. Ο ίδιος είναι ποδηλάτης.
· Στην Ελλάδα του 2003 -και των μελλούμενων "πράσινων" Ολυμπιακών του 2004 κλπ. κλπ.- με το λεγόμενο "κοινωνικό πακέτο" το αυτοκίνητο άνω των 2000 κυβικών επιδοτείται...

Το ποδήλατό σου:


· Αποτελεί την καλύτερη συνταγή υγείας. Η καθημερινή χρήση του για μεταφορά είναι ο πιο ευχάριστος τρόπος ενσωμάτωσης στoν τρόπο ζωής μια άσκησης που θα σε συνοδεύει για όλη σου τη ζωή.
· Σε κάνει να νοιαστείς για τον εαυτό σου.
· Απομακρύνει το στρες.
· Παρέχει κινητική ανεξαρτησία όσο κανένα άλλο μέσο.
· Δεν αδειάζει την τσέπη σου.
· Σε μαθαίνει να χαίρεσαι τα καθημερινά πράγματα.
· Φέρνει το χαμόγελο στο πρόσωπό σου.
· Σε βοηθάει να σκέφτεσαι.
· Σε αφήνει να συμμετέχεις στον κόσμο.
· Να ακούς, να μυρίζεις, να πιάνεις, να νιώθεις.
· Να επικοινωνείς με τους συνανθρώπους σου.
· Σου αφήνει περισσότερο χρόνο για την οικογένειά σου, τους φίλους σου, τα χόμπι σου.

Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν το ποδήλατό τους… όχι δεν είναι προφήτες. Σκέφτονται απλά, πρακτικά, λογικά. Αυτά που άλλοι σε άλλες χώρες τα κατάλαβαν και τα εφαρμόζουν, εμείς φαίνεται ότι δεν τα καταλάβαμε. Σε κάποια χρόνια στο μέλλον, κι εμείς με τη σειρά μας θα τα κάνουμε, απορώντας πώς οι προηγούμενοι από μας δεν τα σκέφτηκαν...

4 σχόλια:

BLB.gr είπε...

Ευχαριστούμε Ιάσονα για το ωραίο ιστολόγιο.

Εγώ θέλω να ρωτήσω το εξής. Από το 2000 ζω και στην Αθήνα και στη Νάξο. Στην Αθήνα χρησιμοποιώ 7 χρόνια ΜΜΜ. Γνωρίζω το καρκίνωμα της οδήγησης και γι αυτό δεν οδηγώ.

Στη Νάξο, έχω ποδήλατο από τότε που γεννήθηκα. Αυτοκίνητο χρησιμοποιώ μόνο για μεταφορές ή πολύ μεγάλες αποστάσεις. Φυσικά χωρίς φανάρια, στάσεις κα.

Στην Αθήνα όμως ΠΩΣ θα χρησιμοποιήσω ποδήλατο;

Ανώνυμος είπε...

Φίλε αγαπητέ ή φίλη αγαπητή,

Καίριο ερώτημα θέτεις. Δυο απαντήσεις υπάρχουν νομίζω. Η πρώτη αντίδραση θα ήταν: όποιος ζει στην Αθήνα, με γειά του. Η επιλογή να ζήσεις εκεί έχει κάποια υπέρ και κάποια κατά, τα πρώτα τα απολαμβάνεις τα δεύτερα τα υποφέρεις. Απλά.
Η δεύτερη απάντηση είναι στη λογική "πρακτικά τι μπορώ να κάνω". Εδώ η γνώμη μου είναι ότι ο μαχητής όταν του τελειώσουν οι σφαίρες μάχεται με ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει, ακόμα και με τα νύχια του. Στην Αθήνα βρέθηκα κάποιες φορές, και με ποδήλατο. Δεν διαπίστωσα ότι κινδύνευα περισσότερο από όσο σε οποιαδήποτε άλλη ελληνική πόλη. Το δυο πράγματα που θεωρώ βεβαίως άκρως απωθητικα είναι α) η κυκλοφορία και β) η έλλειψη ευχάριστου περιβάλλοντος. Στο πρώτο απάντησα ήδη: ακόμα δε γίναμε ζούγκλα, μπορεί η κυκλοφορία να σε δυσκολεύει αλλά η σωματική σου ακεραιοτητα δεν κινδυνεύει. Δηλ. θα πας στη δουλειά σου σώος, και γρήγορα. Για το δεύτερο βέβαια... είναι πρόβλημα, κακά τα ψέματα, θα το υποστείς.

Άλλα δυο θέματα σε αυτή την πόλη είναι ο αέρας που αναπνέεις -που δεν είναι ότι καλύτερο έτσι κι αλλιώς ακόμα κι αν δεν κάνεις ποδήλατο- και το κλέψιμο, που δεν τολμάς να αφήσεις ποδήλατο. Προσωπικά για το δεύτερο, το έλυσα απλά μην άχοντας ακριβό ποδήλατο και αφήνοντάς το επίτηδες βρώμικο, έτσι ελάχιστοι το χαλβαδιάζουν... Κι αν μου το κλέψουν δεν θα κλάψω. Γενικά είμαι κατά του ακριβού και του εξεζητημένου.

Στο δια ταύτα: αν έπρεπε να μένω Αθήνα, και εκεί κάθε μέρα με ποδήλατο θα ήμουνα. Αμετανόητος!

BLB.gr είπε...

Βαγγέλης λέγομαι (προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης ;-)).

Κάθε μέρα προσπαθώ για να φύγω από την Αθήνα και να ζήσω σαν άνθρωπος και όχι σαν νεκρός. Οι άνθρωποι εδώ στην Αθήνα ζουν χειρότερα από τα ζώα, και από τους σκλάβους.

Την ερώτηση την απευθύνω και στους Αθηναίους που είναι περισσότεροι από όλη την υπόλοιπη Ελλάδα.

Συνεχίζω να πιστεύω ότι το χειρότερο μειονέκτημα είναι τα ατυχήματα. Σε πατάει η θεία με το τζιπ, σε λιώνει και δεν παίρνεις είδηση τίποτα! Μετά είναι το οξυγόνο. Έχω δει ποδηλάτες με μάσκα χειρουργού!

iason είπε...

Αν το βλέπεις έτσι τότε δίνε του...